20-07-14 - Whistler - Boeing Factory Tour - Seattle






We zijn deze ochtend niet gehaast want er staat maar 1 stop op het programma: de Boeing Factory Tour in Everett bij Seattle.
En toch is het een behoorlijk stressy dag geworden.  We hebben immers meer fileleed gehad dan in al onze vorige USA-reizen samengeteld.
We waren nochtans op tijd vertrokken, maar zowat 50km vóór Vancouver was de Highway 99 ineens helemaal afgesloten.  Bovendien zagen we ook geen tegenliggers meer, dat moest dus echt wel iets ernstig zijn.  We dachten eerst aan bosbranden, maar we hadden niet gehoord dat er hier in de buurt waren.
Na wat zoeken op de radio hoorden we verkeersinfo: het bleek om een zwaar ongeval te gaan en het verwachte oponthoud zou meer dan een uur zijn.  Tja, daar sta je dan op de Sea-to-sky highway, langs de ene kant bergen en langs de andere kant water.  Veel alternatieven dan de motor afzetten en wachten waren er dus niet.  Na zowat een uur begonnen we tegenliggers te zien en we hoorden op de radio dat het verkeer alternerend (zuid-noord) doorgelaten werd. Uiteindelijk was het ook onze beurt om te beginnen rijden en we passeerden inderdaad de plaats van het ongeval.  Een grote SUV lag helemaal verhakkeld op zijn zijkant in het midden van de weg.  Slachtoffers waren er, gelukkig, niet te zien (we hadden wel de helikopter zien overvliegen) en ook eventueel andere voertuigen waren al weggetakeld.
Dat was file nr 1...

De volgende was, klassiek, de grensovergang Canada-USA.  Daar waar er op de borden "30 min delay" aangekondigd stond, bleken we ook weer een uur verloren te hebben.  Dat alles om gewoon eens naar onze paspoorten te kijken en 1 vraag te stellen: hoe lang zijn jullie in Canada geweest.  Dat was alles.
Dat was file nr 2...

De GPS gaf al aan dat we pas om 14u45 bij Boeing zouden zijn, voor onze geboekte tour van 15u30.  Voorlopig nog geen probleem, maar het verkeer was dermate druk dat het van geen kanten vooruit ging.  Erger nog, ineens stonden we opnieuw stil: werken.
Opnieuw hebben we zowat 30 minuten aangeschoven voor wegwerkzaamheden die...op zondag uiteraard stillagen...
Dat was file nr 3...

En ondertussen zette de GPS onze verwachte aankomsttijd op 15u22.  En ik moest ook nog tanken, want we zouden net niet tot bij de eindbestemming geraken.
Van lunchen is vandaag dus geen sprake geweest, enkel een banaan tijdens het tanken...smakelijk...

We komen tenslotte om 15u25 de parking van Boeing opgedraaid en als we het gebouw van de Future of Flight binnenstappen en ons aanmelden mogen we al direct naar het auditorium gaan waar een film over de geschiedenis van Boeing afgespeeld wordt.



Daarna gaan we in de bus richting het grootste gebouw, in volume, ter wereld, de assemblage-hall van Boeing.
Het gebouw is liefst 400.000 m2 groot en 35 meter hoog en het volume bedraagt 13 miljoen kubieke meter! Er is geen verwarming of airconditioning want de warmte komt voort van de lichten, de machines, de personeelsleden en de bezoekers.  Tijdens de zomer gebeurt de afkoeling door het openzetten van de gigantische deuren en door een systeem van luchtverversing (géén airco) die de warme, stijgende lucht afvoert van onder het dak langs enorme ondergrondse tunnels.


We gaan achtereenvolgens naar de assemblagelijn van de 747, 767, 777 en 787.  Bijzonder indrukwekkend om zien is dat er gewoon 4 Jumbo's 747 achter elkaar geparkeerd staan binnen in de hall !
Het bezoek duurt zo'n 90 minuten en is echt een aanrader.  Enig nadeel bij ons was dat het zondag was en er slechts heel beperkt gewerkt werd.  Enkele jaren geleden bezochten we ook de fabrieken van Airbus in St-Nazaire (Frankrijk).  Het verschil was dat we bij Airbus écht op de werkvloer liepen, tussen de vliegtuigen.  Bij Boeing loopt men op een platform en kijkt men op de vliegtuigen neer.  Het voordeel daarvan is dan weer dat je een prachtig overzicht hebt over de gigantische hallen.
Deze hall is trouwens het enige gebouw ter wereld waar er binnenin wolken gevormd werden!  Om dit te vermijden werden de hogergenoemde afzuiginstallaties geplaatst.

Er mogen tijdens het bezoek geen foto's genomen worden, dus onderstaande werden gewoon van het internet gehaald.





Na het bezoek worden we, geheel volgens traditie, door de gift-shop geleid en daarna brengen we nog, zonder begeleiding, een bezoek aan de tentoonstelling The Future of Flight.








Hier is ook een platform waar we naar buiten kunnen en de gigantische oppervlakte van de Boeing-site kunnen overschouwen.






Al bij al een aangename en leerrijke ervaring en een aanrader voor iemand die in de buurt is en een 3-tal uurtjes vrij heeft.

We sluiten de dag opnieuw af met een etentje in The Old Spaghetti Factory.  Het blijkt immers dat dit geen Canadese restaurantketen is (zoals we eerder dachten), maar een Amerikaanse met heel wat vestigingen in Californië, Oregon en Washington.  We zagen er ook 1 bij staan in Utah en Arizona.

Ondertussen zijn de koffers gepakt en zijn we helemaal klaar voor de terugvlucht.  Morgen kunnen we het rustig aan doen vermits de vlucht naar Amsterdam pas om 13u30 vertrekt.

Ik wens nog mee te geven dat de route van vandaag langs de schitterende Sea-to-Sky Highway liep.  Deze keer hebben we geen stops gemaakt, maar wie meer info/foto's/video's over deze weg wilt, verwijzen we graag naar onze blog van vorig jaar: 14 juli 2013 - Whistler - Seattle 


Het weer : gans de dag zwaar bewolkt, miezerig, regen.  15-20°C

Overnachting in : The Sleep Inn
Aantal gereden km : 398

Geen opmerkingen: