04-07-14 - Mazama - Patterson Mountain - Winthrop - Goat Peak - Mazama

First things first to our American friends:

Wat is het hier toch heerlijk toeven in de Mazama Country Inn Lodge.  Lang geleden dat we nog zo goed geslapen hebben.  We werden voor het eerst wakker rond 7u15 door...fluitende vogeltjes.
Terwijl we aan het ontbijten waren was het een komen en gaan van kolibries die kwamen eten van bekers die opgehangen zijn aan het terras.  Hopelijk komen ze morgen opnieuw want nu hadden we ons fototoestel  niet bij.

Deze morgen keken we nog eens naar de GPS hoeveel tijd het ons zou kosten om over en weer naar de trailhead van de Cascade Pass te rijden en dat bleek...bijna 5u te zijn.  Dat was echt veel te ver, vooral  omdat we eigenlijk ook niet wisten in hoeverre deze trail écht begaanbaar zou zijn.  Nee, we zouden naar andere alternatieven zoeken.  En kijk, dat is dan weer het voordeel om in dergelijke lodge te overnachten.  Alle personeelsleden zijn plaatselijke mensen die hier geboren en getogen zijn en die de streek én alle trails kennen als hun broekzak.  Zo raadde de dame van de receptie ons 2 hikes aan die we "waarschijnlijk wel leuk zouden vinden": in de voormiddag Patterson Mountain, niet al te lastig en ongeveer 6km lang, en in de namiddag (als we daar nog zin in hadden): Goat Peak, 4km lang maar wél behoorlijk steil.  Deze laatste verkoos ze voor de namiddag omdat het pad merkelijk hoger gelegen is en het dus frisser zou zijn.  Vandaag belooft het immers opnieuw een behoorlijk warme dag te worden.

We maken ons dan ook klaar voor onze eerste echte hike van deze vakantie: Patterson Mountain.
Na een autoritje van zo'n 30minuten komen we bij de trailhead pal naast Patterson Lake.
De hike is een loop en is eerste continu stijgen tot het hoogste en verste punt en daarna continu dalen terug naar de auto.  Het is ondertussen behoorlijk warm geworden en het is echt wel puffen en blazen tot boven.  De moeite?  Hmm, niet echt voor ons nee, in Oostenrijk komen we op veel mooiere uitzichten na dergelijke klim.  De totale lengte is 5,8km en we doen er 1u40 minuten over.  De trail staat volledig op onze EveryTrail pagina : Patterson Mountain

Op weg naar de volgende hike, Goat Peak, rijden we door Winthrop en vermits het ongeveer lunchtijd is stoppen we hier even.  Wat een mooi stadje is dit!  We zouden hier wel de ganse dag kunnen blijven.  Het is vooreerst schitterend weer, alles is er versierd omwille van 4 juli en het ganse dorp kan niet Amerikaanser zijn met zijn houten westernhuizen, leuke winkeltjes, houten overdekte voetpaden, Harley's die op en af rijden enz...  Dit is echt een voltreffer en veel leuker dan onze wandeling van daarnet...

We kopen ons een vers gemaakt broodje met, oef, écht heerlijk brood.  Mochten ze bij ons dergelijk brood hebben dan ga ik er elke dag halen.  De Rocking Horse Bakery staat dan niet voor niets op de eerste plaats van de 19 gequoteerde restaurants van Winthrop.  We kopen er nog een milkshake bij en nestelen ons op een terras onder een boom om te lunchen.  Niet echt een "lunch with a view" zoals we zo graag doen, maar dit was ook echt voor herhaling vatbaar.
Zouden we eigenlijk die tweede wandeling nog wel doen...?  Het was inmiddels ook al 30 graden geworden en we begonnen serieus te twijfelen.  Maar ach, als zowel de ranger van het Visitor Center gisteren, en de dame van de lodge deze morgen deze hike aanraden moeten we toch maar eens gaan zien.
De rit naar de trailhead van Goat Peak is een 9 mijl lange, sterk stijgende, bijzonder stoffige gravel dirt road.  Als we er aankomen vragen we eerst eens aan mensen die pas terug bij de auto komen of het wel de moeite is.  Ze zeggen unaniem 'yes' en 'great views', maar ook unaniem...'rather strenuous'.
Oei...en dit na de 5,8km van deze morgen...?

Maar we zijn nu die ganse stoffige dirt road opgereden, we moeten toch maar eens proberen.
Ik weet niet of het de hitte was, het soms moordende stijgingspercentage, het feit dat we voortdurend tussen de bomen liepen, de hike van deze morgen, onze eerste echte wandeldag, of een combinatie van al deze factoren maar voor ons beiden was dat echt "a hell of a hike"...
We zijn nog nooit teruggekeerd vooraleer we het eindpunt van een hike bereikt hadden, maar nu waren we er toch wel echt heel dicht bij.  Net op dat moment komen we enkele mensen tegen die al van boven komen en ze verzekeren ons dat we het zwaarste stuk achter de rug hebben en dat er daarboven inderdaad schitterende uitzichten liggen te wachten.  Bovendien hebben ze daar ook een...sneeuwballengevecht gehouden.
Ok dan maar, nog even op de tanden bijten en na nog wat switchbacks komen we eindelijk boven.
Maar andermaal moeten we zeggen: hmm, hebben we hiervoor al deze inspanningen geleverd?

De uitzichten zijn wel mooi met de besneeuwde pieken van North Cascades rond ons, maar het is allemaal zo ver weg en wij willen net daartússen hiken, bóven de boomgrens met voortdurend prachtige uitzichten.  Dan maakt het ons niet uit hoe lastig het is, het is immers voortdurend genieten van het landschap.  Dergelijke hike is lang afzien tussen de bomen, met slechts 1 bedoeling: zo snel mogelijk boven zijn omdat het eigenlijk enkel daar is dat er iets te zien is.
De trail staat op onze EveryTrail pagina: Goat Peak

We weten uiteraard wel van onszelf dat we in de bergen veel liever stappen boven de boomgrens.  Daarom zoeken we zowel hier als in Oostenrijk ook altijd de hoogste pieken op.  Door de vele sneeuw was dit hier in North Cascades NP echter niet mogelijk en moesten we dus naar alternatieven zoeken. Het is de vierde keer dat we hier zijn (NW van de VS, ZW van Canada) en het is tevens de vierde keer dat we ons programma moeten aanpassen omwille van de sneeuw.  Dat doet ons dan ook besluiten dat, als we volgend jaar opnieuw naar deze regio komen, we het dan eens in augustus gaan doen in plaats van altijd begin juli.

Morgen is een rijdag naar Thompson Falls, dit om 's anderendaags richting Glacier NP te rijden.  We weten nog niet of we hier eerst nog naar het voetbal, België-Argentinië blijven kijken.
Gelukkig is de Going-to-the-sun-road inmiddels sneeuwvrij en geopend voor alle verkeer.  We hebben meer en meer het gevoel dat onze vakantie pas zondag zal beginnen...