07-07-14 - Many Glacier - Swiftcurrent Pass - Granite Chalet - ManyGlacier

"HET IS GEBEURD" zou Eric Van Looy gezegd hebben mocht het "De Slimste Mens" geweest zijn, maar nu ging het over het feit of de hike van vorig jaar naar Lake 'O Hara onze allermooiste zou blijven.
Welnu, de tocht van vandaag komt minstens op gelijke hoogte, zo niet hóger!  En dit eigenlijk totaal onverwacht.  We zouden immers gewoon een "inloop"-wandeling doen naar Bullhead Lake, zo'n 5 mijl roundtrip vanaf ons motel, maar...het zijn er uiteindelijk bijna 17 geworden (27 km) en daarmee waarschijnlijk de langste dag-hike die we ooit deden in berggebied.
We vertrokken om 10u en waren pas om 18u45 terug, écht helemaal afgepeigerd maar wát een hike en wat een onvergetelijke dag.

We zijn aan het hotel vertrokken en zijn de wildernis ingetrokken (mét bear spray) langs smaragdgroene/diepblauwe bergmeren, we hebben zo'n 1000m gestegen (en dus ook weer gedaald) zijn een bergkam overgestoken, voortdurend door de sneeuw lopend tot bij een berghut, door rivieren en onder watervallen gelopen, over rotsen geklauterd enz.

Het verhaal van bij het begin...

Al meteen stappen we door een wondermooie natuur op weg naar Redrock Lake.

Het "bear grass" bloeit volop met zijn grote witte bloemen.  De naam "bear grass" werd overigens aan deze plant gegeven door de ontdekkingsreizigers Lewis & Clark, maar is eigenlijk heel ongelukkig gekozen.  De plant is immers helemaal geen gras, maar wél een bloem en beren hebben ook niets van doen met deze bloem.  Maar mooi is ze zeker en vast wel, zeker als ze overal zo overdadig bloeit zoals nu het geval is.

Redrock Lake.

Vervolgens stoppen we bij de Redrock Falls.

We vervolgen ons pad, steeds langs een natuur om "U" tegen te zeggen.

Om tenslotte bij onze oorspronkelijke eindbestemming te komen: Bullhead Lake.

We waren eigenlijk van plan om hier te lunchen, maar omdat het nog te vroeg was besloten we om nog eens te kijken "wat er achter die hoek" te zien zou zijn. Wel, daar opende zich een wonderbaarlijke bergwereld met talloze besneeuwde pieken en watervallen (we telden er 14). In de verte/hoogte zagen we enkele dapperen de Swiftcurrent Swichbacks opklauteren op weg naar de Granite Park Chalet, die eigenlijk voorbij de top van de kam ligt en dus in een ander dal.

Nou, waarom zouden we ook niet eens "een stukje" van de swichbacks oplopen? We zouden wel zien wanneer we terugkeren...

Al na een korte stijging langs de Switchbacks krijgen we deze uitzichten.

Ongeveer halverwege stopten we voor lunch op een niet bepaald oninteressante plaats...

Inmiddels waren we al helemaal weg van deze omgeving en stond het al vast dat we nog een stuk verder zouden doorgaan. Iets verder kwamen we een Ranger tegen die, met enkele mensen, al terug aan de afdaling begonnen was. Hij raadde ons aan om nog een stukje verder te gaan, tot bij een bruisende rivier, die heel moeilijk over te steken was. We zullen wel zien...want dergelijk mooie natuur zien we niet elke dag.

Soms lopen we behoorlijk dicht bij de afgronden, maar mits een beetje opletten is het eigenlijk nergens gevaarlijk.

Onderweg steeds adembenemende uitzichten op (van boven naar onder) Lake Sherburn, Swiftcurrent Lake, Redrock Lake en Bullhead Lake.

Na een tijdje komen we die bergrivier. Die is inderdaad behoorlijk wild, maar gaan we ons hierdoor laten tegenhouden? Nee toch! Ik ga/spring als eerste, maar de rots waarvan ik mij afstoot is door het water spiegelglad en ik haal amper de overkant. Mijn been is overigens wat toegetakeld door tegen een andere rots te stoten. Er liggen ook wat boomstammen en mijn zoon vindt daar een betere manier om over te steken zodat we toch goed en wel aan de overkant geraken.

Ok, de volgende uitdaging dan maar, want nu gaan we toch niet meer stoppen... En die is de top van de Swiftcurrent Pass. Onderweg moeten we wel al enkele snow slopes oversteken, maar niets gevaarlijk.

Als we helemaal boven zijn passeren we een "monument" dat de plaats van de Continental Divide moet voorstellen: hier lopen alle rivieren aan de linkerkant (oosten) naar de Atlantische Oceaan en alles aan de rechterkant (westen) naar de Stille Oceaan.

We lopen nog een beetje door en zien ineens het volgende dal verschijnen met nóg meer gletsjers en besneeuwde toppen. Zo'n landschap hebben we eerlijk gezegd nog maar weinig gezien.

Zo'n 1,5 km van hier is de Granite Park Chalet, waar backpackers ook kunnen overnachten vooraleer door te trekken naar de Logan Pass. Dat kan er nu ook nog wel bij en we gaan door soms diepe sneeuw, maar met fabelachtige uitzichten nog dat allerlaatste stuk verder.

Er ligt behoorlijk wat sneeuw...

In de Chalet blazen we even uit en eten en drinken we iets...ons realiserend dat we nu eigenlijk nog maar halfweg zijn...nog 13,5km te gaan...

Het eerste stuk terug is behoorlijk zwaar omdat het continu stijgend is door diepe sneeuw.

Maar de ganse terugweg is een even groot visueel feest.

Terug beneden bij Bullhead Lake.

Redrock Lake.

We komen tenslotte om 18u45 uitgeput aan bij het hotel, we horen de douche al roepen, maar...de sleutelkaart blijkt niet meer geactiveerd... Voor die 200m naar de lobby nemen we...de auto en zo ook om na die verkwikkende douche te gaan eten.

Inmiddels na 22u en we voelen het Zandmannetje meer en meer zand strooien in onze ogen.

Vandaag was écht een dag vol uitzonderlijk natuurschoon, wildernis in zijn meest pure en woeste vorm. Een dag waarnaar we bij volgende hikes nog lang zullen refereren.

Morgen zijn we hier ook nog, maar het zal geen wandeling van 27km worden...althans dat denken we niet...

De helft van de hike (tot aan de Granite Chalet, dan was de batterij van de iPhone zo goed als leeg)  met afstanden, hoogteprofielen en foto's staat op EveryTrail

Het weer :  zonovergoten bij 25°

Overnachting in Swiftcurrent Motor Inn
Aantal km gereden : 0

Nici (AA Forum) zei

Nu maak je me wel heeeeeeel nieuwsgierig naar de foto's!

Heerlijk zo'n topdag

Anoniem zei

Another big thanks for sharing your wonderful videos in the lobby of the Shafer trail and much more - and your blog is spectacular! Enjoyed meeting you and your son, and safe journeys to you!

The other Utah Fan :):)

Teresa

kalaman zei

Jammer genoeg nog een paar weken geduld Nici (pas op 22 juli thuis). Maar, en dat zeggen we niet snel/nooit...they are spectacular ;-)

It was great meeting you and your Texas friends, Teresa (Y).