13-07-14 - Lake Louise - Helen Lake - Lake Louise

Gisteren verneem ik per toeval dat er momenteel  grote bosbranden zijn ten noorden van Lake Louise, waar we nu dus zijn.  En bovendien...dat de Icefields Parkway zou afgesloten zijn.  En laat onze hike van vandaag naar Helen Lake, nu net langs deze weg beginnen.

Het eerste wat we doen als we deze morgen buitenkomen is omhoog kijken, en...dezelfde staalblauwe lucht als de voorbije dagen.  Geen wolkje aan de lucht en al helemaal geen rookwolken.  Bizar, vooral omdat sommigen zegden dat die in Banff wél te zien waren, niettegenstaande wij veel dichter bij de brandhaarden zitten dan Banff.

Na ons ontbijt, in het hotel, gaan we nog even langs in het Visitor Center om ons licht op te steken.  Er blijken inderdaad heel wat bosbranden te woeden in de regio, maar we kunnen zonder problemen naar Helen Lake.  Meer nog, de Ranger, verzekert ons dat we er helemaal geen last zullen van hebben, behalve dan misschien dat de lucht een beetje "hazy" zou kunnen zijn.
Er wordt wel gezegd dat de Icefields Parkway om 14u voor alle verkeer afgesloten wordt ter hoogte van Saskatchewan River Crossing, maar dit is heel wat noordelijker dan waar wij moeten zijn.

--> onderstaande video wordt aan 1,5x de werkelijke snelheid weergegeven <--

Vermits dit een populaire hike is, met een kleine parking, zorgen we dat we er op tijd zijn.  Bijkomende reden is dat er voor vandaag opnieuw 30°C en méér voorspeld wordt.

Om 10u zijn we klaar om te vertrekken met de hike, we staan op een hoogte van 1980m.

Het eerste stuk van de hike gaat door het bos en we lopen voortdurend over boomwortels.  Niets vervelend vermits ze dikwijls een goede opstap zijn tijdens het constant klimmen.
We zien, tussen de bomen, nog een glimp van Bow Lake, al heel wat lager onder ons, en de Crowfoot Glacier.  We merken wel dat er in die richting geen 100% staalblauwe lucht meer is.

We lopen ook opnieuw door een gebied waar het in 1998 hevig gebrand heeft en ook hier zien we de natuur zich herstellen.  Er staan bijzonder veel bloemen en overal  kleine boompjes tussen de geblakerde oude stammen.

Na enkele switchbacks komen we bij een heel mooie meadow waar we ineens heel andere uitzichten hebben, namelijk de andere kant van het dal van de Icefields Parkway.

We moeten heel wat riviertjes oversteken.  Nergens liggen bruggen, maar we houden dankzij de vele rotsen de voeten droog.

Dit is ook gebied waar heel veel  marmotten leven en we zien ze dan ook voortdurend.

Om 11u45 bereiken we Helen Lake.  We hebben dan 6,2 km gelopen en zijn op 2.388m hoogte, een stijging dus van 408m vanaf de trailhead.

Maar dit is niet het eindpunt van de hike, we kunnen nog naar de tegenoverliggende ridge waar ook deze mensen reeds aan het klimmen zijn.

Na een korte drankpauze zetten we onze hike verder.  Dit laatste stuk, kort bij de ridge, is bijzonder steil en je voelt duidelijk dat we hier op grotere hoogte zijn.

Om 12u35 zijn we boven.  We hebben er dan precies 7,4 km opzitten en zijn op 2.521m hoogte, nog eens 133m hoger dus dan Helen Lake.  Een ideale plek voor onze dagelijkse "lunch with a view".

Het valt op hoe langs de ene kant de hemel staalblauw is terwijl  er langs de andere kant toch duidelijk een soort nevel hangt.  De gevolgen van de bosbranden zijn dus wel degelijk zichtbaar, alhoewel we er voor de rest totaal niets van merken.

Het uitzicht is opnieuw overweldigend, maar toch vinden we het minder dan de voorbij dagen.  Is het verzadiging?  Of het ontbreken van bruisende watervallen?  Ik weet het niet, maar slecht kan men het nu ook niet bepaald noemen...

We vertrekken opnieuw om 13u30 en gaan eerst nog een 30m hoger zodat we ook in de volgende vallei kunnen kijken.  Ook hier liggen nog enkele meertjes.  Het is hier echt wel pure natuur en wildernis.

Eigenlijk kunnen we nog heel wat hoger, namelijk naar de Dolomite Peak, maar dat hebben we voor vandaag niet gepland. Het is wel bijzonder steil en bijzonder hoog...

We nemen niet dezelfde steile weg terug van de ridge naar beneden, maar gaan via een loop die opnieuw aansluit op de trail iets boven Helen Lake.

Hier nemen we nog een laatste pauze vooraleer de terugtocht aan te vatten.

Die gaat grotendeels in dalende lijn, maar eens tussen de bomen is het toch voortdurend opletten geblazen voor de vele boomwortels.

Het is ondertussen opnieuw ontzettend warm geworden en, niettegenstaande het dalen, zweten we toch behoorlijk.  We stoppen dan ook enkele keren bij kleine riviertjes of watervalletjes om ons gezicht en handen te verfrissen...wat is dit heerlijk..

We komen tenslotte om 15u35 terug aan bij de trailhead.  De GPS geeft ons een afgelegde afstand van exact 16 km en een, netto, hoogteverschil van 580m.  We hadden 4u25 pure wandeltijd en hij geeft ons zelfs de gemiddelde snelheid: 3,6 km/u.
De hike is te vinden op onze EveryTrail pagina: Helen Lake

Het is echt heet bij de auto, maar gelukkig hadden we onderweg nog enkele lege drankflesjes gevuld met rivierwater.  Die gieten we over onze verhitte voeten...er klinkt net geen "psssssss"...

We draaien de Icefields Parkway op wat een behoorlijk vreemd zicht is, vermits die zo goed als verlaten is (zelfs niemand op de parking bij Bow Lake...), aangezien hij inmiddels afgesloten is.

Na een bijzonder verkwikkende douche in het hotel gaan we wat drank kopen in Lake Louise Village en gaan dan nog wat genieten van het uitzicht, en vooral van héél veel mensen, bij Lake Louise...
Hier is ook duidelijk te zien dat de lucht heel nevelig geworden is door de bosbranden.  Gelukkig is er geen reukhinder.

Gisteren hebben we bijzonder goed gegeten in het Lake Louise Station Restaurant en daar gingen we deze avond dus opnieuw naar toe.  En andermaal tot grote tevredenheid.

We zitten, voor ons doen, bijzonder vroeg, om 22u30 tussen de lakens.