11-07-14 - Banff - Stanley Glacier - Banff

Heel weinig hotels in Banff geven een ontbijt, dus we gaan de deur uit naar Evelyn Coffee Bar, eens iets helemaal anders dan altijd die 2 eggs+hash browns + toast.

Voor vandaag hebben we de hike naar de Stanley Glacier gepland en daarvoor verlaten we even de provincie Alberta en steken de grens over naar British Columbia.  Op de provincieborden staat "The Best Place On Earth" en na enkele bezoeken aan deze provincie weten we inmiddels dat dit géén goedkope verkooppraatjes zijn, maar wél de realiteit (lucky Ann B. ;-)).

De trailhead ligt langs dezelfde weg die we vorig jaar ook reden, nl die van Kootenay NP naar Banff.
Nadat we ons goed met zonnemelk ingewreven hebben starten we onze hike om 11u05, op een hoogte van 1569m.
Het eerste stuk loopt via een reeks haarspeldbochten door een gigantische gebied dat in 1968 getroffen werd door een blikseminslag en helemaal afbrandde.  Het is bijzonder mooi/hoopgevend/verrassend om zien hoe de natuur zich spontaan herstelt van dergelijke dramatische gebeurtenissen.
Overal staan bloemen en nieuwe bomen tussen de zwart geblakerde stammen en takken.

We lopen een tijdje langs een rivier en de bomen worden dunner en dunner en we krijgen open zicht op de Stanley Bassin.

Om 12u25 komen we bij het officiële einde van de trail (1925m hoogte en 5.6km van de trailhead).  We hebben er dus een serieus tempo op nagehouden.  Behalve enkele korte stukken is het eigenlijk ook nooit echt steil.
We hebben echter gelezen dat je hier nog verder kan gaan, "for those with extra energy and sturdy boots, continue up the valley over rocky terrain to a high meadow".

We klimmen dus verder en hier is het soms echt bijzonder steil.  Bovendien loopt het, soms nauwelijks zichtbaar, pad over losse stenen.  Vermits het zo steil is schuiven we zelfs soms gewoon naar beneden terwijl we stijgen...Er is echter niet direct gevaar want we lopen niet echt langs afgronden.
Er zijn trouwens 2 'paden' naar boven: één op de noordflank en één op de zuidflank.  Wij nemen eerst de zuid gerichte flank omdat er straks op de noordflank wellicht minder zon zal zijn.  En bij deze temperaturen is dat welgekomen.
We voelen ook duidelijk dat we hier op vrij grote hoogte zijn en stoppen meer dan anders om eens te drinken en wat op adem te komen.
We komen tenslotte om 13u05 aan op het hoogst bereikbare punt (2137m).  Over deze laatste 1.4km deden we dus nog eens 40 minuten.
Maar wát een uitzicht en wát een plek voor de lunch.  We zitten echt middenin de gletsjerwereld en zien ook overal watervallen.  Het geruis van de bergrivier maakt het plaatje af.

We krijgen er overigens al heel snel bezoek...

Zicht op de Stanley Glacier.

En daar is onze vriend opnieuw...

...die ineens heel nieuwsgierig is naar de inhoud van onze rugzakken..

"Keep wildlife wild" is hetgeen we hier uiteraard ook respecteren en we geven dus niets.  Uiteindelijk neemt hij genoegen met hetgeen hij vindt in de natuur.

We blijven hier anderhalf uur vooraleer we de terugtocht aanvangen.  Deze keer kiezen we voor de andere kant, die inderdaad al voor een stuk in de schaduw ligt.  We lopen oa door beekjes en langs watervallen.

Ook deze kant is overigens op sommige plekken bijzonder steil én door losse stenen.  We moeten dan ook heel wat keren onze voeten dwars op de staprichting zetten om op deze manier toch een beetje grip te hebben.  We komen uiteindelijk terug op het "officiële" pad.

We zijn echter bijzonder blij dat we dat extra stuk gedaan hebben want zonder dit ontbrak de absolute kers op de taart.

Nadat we hier nog een babbeltje geslagen hebben met een jong Amerikaans koppel (die tot hier gestapt waren met 1 échte baby (in de borstdraagtas) en 1 kleuter van 4 (het stuk van de trailhead tot hier gestapt!) vertrekken we terug naar beneden.

's Avonds gaan we heel lekker eten bij The Old Spaghetti Factory (een absolute aanrader) en rijden daarna nog eens naar de Bow Falls voor wat, niet spectaculaire, avondfoto's.

Maar pal naast de falls zien we nog dit...

Deze fantastische hike, inclusief foto's, hoogteprofiel en gpx-file staat op onze EveryTrail pagina: Stanley Glacier

Het weer : andermaal een zo goed als wolkeloze lucht, zelfs amper een "fotografen"-wolkje, 28°C

Overnachting in : Bumpers Inn
Aantal gereden km : 111

Ann zei

Ooh, en net vandaag had ik geen tijd om jullie verslag te lezen! Maar heb het nu gelezen en ja, ik prijs me wel gelukkig hoor. Geen klachten over waar ik woon! :) Ik vind het fijn om jullie verslagen te lezen en mee te genieten. Geniet nog eventjes verder!!!